Expeditionsfartyget Malmö

MS Malmö är systerfartyg till MS Origo. Även Malmö är ett traditionellt fartyg, K-märkt sedan 2004. Liksom sitt systerfartyg Origo, har MS Malmö varit i Sjöfartsverkets tjänst i många år som isförstärkt lotsfartyg.
Fartyget byggdes 1943 på Helsingborgs varv för Sjöfarts-verket och har använts för utläggning av utsjöbojar och farledsutprickning, har bunkrat kasunfyrar med olja och vatten, transporterat acetylen till gasdrivna fyrar och använts för isbrytning samt lotsutbildning.

Från 1983 tjänstgjorde hon som skolfartyg i Malmö. 2003 köptes hon av en privatperson och blev liggande i Stockholm under många år.

2013/14 renoverades fartyget varsamt både interiört och exteriört. Ny navigations- och säkerhetsutrustning installerades och fartyget har gått igenom alla nödvändiga inspektioner och säkerhetskontroller. MS Malmö är nu certifierad av Svenska Transportstyrelsen.

MS Malmö är ett hemtrevligt fartyg av maritimhistorisk dignitet, inrett i klassisk stil med en gammaldags kaptenssalong och vackra trädäck.

Traditionsfartyget M/S Malmö

Det sägs att den Svenske författaren Fritjof Nilsson ”Piraten” var en frekvent gäst ombord

Tekniska fakta M/S Malmö

  • Längd 37 m
  • Bredd 8,80 m
  • Djupgående 3,5 m
  • Tonnage 317 GT
  • Elsystem 220 v
  • Hastighet 10,5 knop
  • Isförstärkning enligt Lloyds högsta klass

Däckplan – Passagerarkapacitet

Fartyget har kapacitet för 12 passagerare och 2-3 guider i sju trevliga tvåbäddshytter och en trebäddshytt, alla med under- och överslaf och utsides hyttventiler. Fem av hytterna är utrustade med privat dusch/WC.

Dubbelhytt med över och underkoj med privat dusch/WC – nr: 15, 11,8, 4

Dubbelhytt med över och underkoj med delad dusch/WC – nr: 6, 2, 1

Trebäddshytt med två underkojer och en överjkoj med privat dusch/WC – nr: 3

Observera att en dubbelhytt med delad dusch/WC är tillgänglig för expeditionsstaff och en ska användas för extra björnvakter, zodicförare eller övrig fartygsbesättning vid behov.

Graphic: Daniel Loveridge 2013