Expeditionsfartyget Origo

M/S Origo är ett traditionellt fartyg. Hon byggdes 1955 på Finnboda varv i Sverige, för Svenska Sjöfartsverkets räkning. Som isförstärkt lotsfartyg och fyrvaktsfartyg, tjänstgjorde hon troget för Svenska Sjöfartsverket fram till 1983, då hon såldes och chartrades ut som skolfartyg. Detta är fortfarande hennes sysselsättning under vinterhalvåret. Många unga svenska sjömän har fått sin grundutbildning på M/S Origo genom åren.

I början på 90-talet renoverades fartyget varsamt och byggdes om till passagerarfartyg med plats för 24 passagerare. Sedan dess har hon gjort kryssningar i de Arktiska farvattnen runt Svalbard varje sommar. Skottland och Norska Fjordarna är andra favoriter.

År 2016 firar hon 25 års jubileum som expeditions-fartyg. M/S Origo är trots sin gammaldags charm, utrustad med den senaste navigations- och säkerhetsutrustningen. Efter noggrant underhåll är fartyget i fint skick och går årligen igenom alla nödvändiga säkerhetskontroller med Transportstyrelsen.

Traditionsfartyget M/S Origo

sjösatt som M/S Kalmar 8 dec 1955.

Bild från Stockholms Stadsmuseums sida Stockholms källan

Tekniska fakta M/S Origo

  • Längd 40 m
  • Bredd 8,80 m
  • Djupgående 3,50 m
  • Tonnage 368 GT
  • Elsystem 220v
  • Hastighet 10,5 knop
  • Isförstärkning enligt Lloyds högsta klass

Däckplan – Passagerarkapacitet

Antal passagerare i Svalbard: 12 personer i 12 singel eller dubbelhytter.
Vid forskningsexpeditioner och i övrig närfart: 24 personer i 12 dubbelhytter. 1 Dubbelhytt för Expeditions-staff.

Twin cabin, upper and lower bunk with En-suite – 9, 10, 25, 26

Twin cabin, lower bunks with shared toilet and shower – 21

Twin cabin, upper and lower bunk with shared toilet and shower – 22, 23, 24, 28, 27

Twin cabin, upper and lower bunk, private WC, shared shower – 29

Twin cabin, upper and lower bunk with En-suite – 30

Superior cabin with lower berths and private facilities – 31

Graphic: Daniel Loveridge 2013